• Wat staat er op een goede Homepage?
Wat staat er op een goede Homepage?


Wat zet je allemaal op de Homepage van je website? Wat onderscheid een goede van een minder goede homepage? Wat staat er wel en wat staat er niet op? In deze blog beantwoord ik deze vragen.

Een homepage is de etalage van jouw bedrijf

Een homepage kun je het beste vergelijken met de etalage van een winkel. Het doel van je homepage is net zoals een etalage mensen laten stoppen en binnen laten komen. Bij een website is dat mensen verder te laten navigeren en lezen. Je hebt maar een paar seconden om de aandacht te trekken, maar ook te verliezen, dus je homepage moet goed in elkaar zitten.

Wat zijn kenmerken van een goede homepage?

Maar wanneer zit je homepage goed in elkaar? Je website bestaat bestaat uit een aantal zaken. Je merk, je content en de gebruikerservaring. Het start met een website die snel laadt. Voor een e-commerce website moet je je richten op een laadtijd van 2 seconden. Uit de Infographic van Kissmetrics blijkt dat 1 seconde vertraging in de laadtijd zorgt voor 7 % minder conversies, 11 % minder paginaweergaven en 16 % afname in klanttevredenheid. Een website met een omzet van 100.000 euro per dag, loopt op jaarbasis 2,5 miljoen euro mis. Zorg er dus voor dat je geen omzet mist door een traag ladende website.

Je hebt maar een enkele seconde om de aandacht te trekken

Binnen enkele seconden moet de bezoeker snappen wat hij op de website kan halen. Dit zit hem in het geheel en in alle details. De huisstijl en het design moet kloppen met het merk van je bedrijf. Gebruik een goede en pakkende tagline. Die duidelijk maakt wat je bedrijf doet en wat je bezoeker kan halen op de website. Binnen een aantal seconden moet je klant begrijpen wat je in de aanbieding hebt. Waar gaat je bedrijf over. Vinden ze informatie, advies of producten en diensten.

De volgende gegevens moeten heel duidelijk op je homepage staan:

  1. Met wie ze te maken hebben
  2. Wat je bedrijf doet
  3. Wat ze op je website kunnen doen
  4. Contactgegevens

Werk aan een emotionele band en de gunfactor

Daarnaast moet je bezoekers een reden geven om door te navigeren. Wat heeft de klant aan jouw bedrijf. Waarom zou hij door moeten lezen? Welk probleem los je op en waarom? Daarnaast is het belangrijk om persoonlijke verhalen en gezichten te delen. Hiermee bouw je een emotionele band op en daarmee creëer je een gunfactor.

Sluit aan bij je doelgroep

Zorg daarnaast voor de juiste balans tussen beeldmateriaal en geschreven content. De belangrijkste les voor een goede homepage is goed aansluiten bij jouw doelgroep. Wat willen zij weten en hoe willen zij benaderd worden? Om hierachter te komen is het verstandig om gesprekken te voeren met je klanten, marktonderzoek te doen en je huidige website te analyseren met bijvoorbeeld Google Analytics en Hotjar.

Kortom:

Je hebt dus maar enkele seconden waar het moet gebeuren op je homepage. Zorg er daarom voor dat je veel tijd en aandacht besteed aan je homepage. Het is immers je etalage. Zorg ervoor dat je met je design, tekst en plaatjes uitstraalt waar je bedrijf voor staat. Het is aan te bevelen om niet te veel onnodige informatie op je homepage te plaatsen. Het moet onmiddellijk duidelijk zijn voor je bezoeker waarom ze bij jou moeten zijn en niet bij een concurrent. Consistentie is hierbij belangrijk, nadenken over wat jouw doelgroep wil en weten en hoe zij zich het meeste aangesproken voelt.

Hulp nodig?

Heb je nou moeite met het bepalen van wat er op je homepage moet komen? Maak dan meteen een afspraak met een van onze experts.