• Google komt met een langere metabeschrijving
Google komt met een langere metabeschrijving
Wat betekent dit voor u?


Google komt met een langere metabeschrijving

Afgelopen maand heeft Google aan Search Engine Land bevestigd dat het aantal tekens voor de metabeschrijving is verhoogd. Uit berichten op internet blijkt dat het maximale aantal tekens van 160 naar maximaal 320 tekens is gegaan. Wat betekent deze stijging voor uw zoekmachineoptimalisatie? Moeten alle metabeschrijvingen nu worden aangepast en hoe gaat de concurrent van Google, Bing hiermee om? In dit artikel ga ik in op deze vragen en geef ik u enkele tips hoe u het wijzigingen van de metabeschrijvingen het beste kunt aanpakken.

Wat zijn metabeschrijvingen?

Metabeschrijvingen worden gebruikt om meer informatie over een website te geven. Hieronder staat een voorbeeld van 2 metabeschrijvingen. De gebruikte zoekterm is hier “Spectatio werkwijze”. De eerste beschrijving is de langere beschrijving en de tweede beschrijving de kortere. Wat opvalt is dat Google de eerste beschrijving zelf heeft samengesteld en de tweede beschrijving is opgehaald van de website van Spectatio.

Spectatio Metatagbeschrijving

Waarom kiest Google hiervoor?

Waarom Google kiest voor een langere metabeschrijving is onderhevig aan discussie. De aanpassing kan bedoeld zijn om mensen langer op Google zelf te houden. Een langere metabeschrijving kan er namelijk voor zorgen dat de vraag die is intypt in Google al beantwoord wordt in de zoekresultaten. Google kan hierdoor sneller antwoordt geven op een vraag. Het is namelijk niet meer nodig dat mensen naar uw website gaan indien de vraag al wordt beantwoord in de zoekmachine.

Door bezoekers langer op Google te houden kan het resultaat dus zijn dat het aantal mensen dat doorklikt naar uw website daalt. Of dit ook daadwerkelijk zal gebeuren moet de toekomst uitwijzen. Bovendien zal de impact van de langere metabeschrijving samenhangen met het type vraag dat wordt intypt in Google.

Aan de andere kant geeft de langere metabeschrijving meer tekens om de bezoeker te overtuigen om naar uw website door te klikken.

Hoe zit het met Bing?

Bing heeft het maximale aantal tekens voor de metabeschrijving niet gewijzigd. Uit ons onderzoek blijkt dat het maximale van Bing zo rond de 150 tekens ligt. Verder valt op dat Bing vaak gebruik maakt van de metabeschrijving die op de website staan.

Of u ook rekening moet houden met Bing hangt af van uw doelgroep. Bing heeft een veel lager marktaandeel in Nederland en ons omringende landen dan Google. In de Verenigde staten heeft Bing bijvoorbeeld een stuk groter marktaandeel. Google blijft echter veruit de grootste, ook in de Verenigde Staten.

Hoe moet ik mijn metabeschrijving aanpassen?

De beschrijvingen in Bing zijn rond de 150 tekens. Bij beschrijvingen op mobiele apparaten is de maximale beschrijving rond de 140 à 145 tekens. Zorg er dus voor dat de belangrijkste informatie in de eerste 140 tekens is te vinden. Door hierop de focussen zit u zowel bij Google als Bing goed. Let hierbij op dat u de belangrijkste trefwoorden en call-to-action zo ver mogelijk vooraan zet.

Moet ik mijn metabeschrijvingen wijzigen?

De metabeschrijvingen kunt u dus langer maken. De vraag is of u dit ook moet doen. Zelf denk ik dat u in ieder geval moet gaan experimenteren met langere metabeschrijvingen. Ga kijken wat er gebeurd met de zoekresultaten en ga meten wat het betekent voor uw website.

1. Kijk in Google Search Console, in Google Analytics en Bing Webmaster Tools hoe uw pagina’s presteren en hoe bezoekers naar uw website gaan.

2. Maak een lijstje met pagina’s die u wilt aanpassen. De metabeschrijving kunt u meestal makkelijk in uw CMS aanpassen. Experimenteer eerst met een beperkt aantal pagina’s en wacht een aantal dagen af om te kijken wat er gebeurd met de metabeschrijving in de zoekresultaten.

Conclusie

Of u gebruik moet gaan maken van de langere metabeschrijving in Google hangt af van de doelgroep van uw website. Probeer eens met een paar pagina’s uit welk effect een langere metabeschrijving heeft in de zoekresultaten en kijk welk effect de langere beschrijving heeft op de click-through-ratio. Alleen door te testen kunt u kijken welk effect de langere metabeschrijving heeft op uw website.

Wilt u hulp bij de analyse of een advies speciaal gericht op uw doelgroep? Neem dan meteen contact met ons op.