• Meer klanten uit uw website halen
Meer klanten uit uw website halen
Lees hier nuttige tips en tricks


Uw website optimaliseren voor meer klanten

U heeft een website, maar er komen weinig tot geen klanten uit. De website ziet er mooi uit, u heeft er ook behoorlijk wat tijd en energie in gestoken, maar toch helaas geen succes. U zult zich afvragen hoe dit komt. Er zijn een aantal belangrijke regels waarlangs u uw website kunt leggen. In onze blogs delen wij onze kennis gratis met u. Wij helpen u graag en door kennis te delen worden samen beter.

Uw website als een salesgesprek

U kunt een website eigenlijk het beste vergelijken met een salesgesprek. Het verschil is dat een website 24/7 voor u werkt en een salespersoon slechts 40 uur per week. Daarnaast is het online lastiger dan offline. In een salesgesprek kunt u makkelijk inspelen op de reactie en wensen van een klant. Bovendien schept persoonlijk contact sneller vertrouwen. U zou dus kunnen zeggen dat een website een krachtig, maar ook lastig medium is. Toch is het de kunst om uw website voor u te laten verkopen.

Uit daadwerkelijke salesgesprekken kunnen we veel leren. Op uw homepage teksten schrijven als: ‘Koop nu’ werkt in een salesgesprek ook niet, dus op uw website ook niet. Een website moet vertrouwen uitstralen, de interesse wekken, mensen nieuwsgierig maken en vervolgens door laten lezen. Net zoals bij sales gesprekken geldt: hoe meer u van uw klanten leert des te beter het aanbod wordt. U kunt zo immers perfect inspelen op wensen van uw klant. Hoe u dat vertaalt in uw website vertellen we u hieronder.

1. Voldoende bezoekers

Het start allemaal met voldoende bezoekers, oftewel genoeg traffic. Om zinnige uitspraken te doen over een website, hebben jullie voldoende verkeer nodig. Net zoals bij sales gesprekken geldt: hoe meer bezoekers/gesprekken er zijn, des te groter de kans dat er mensen doorklikken/het gesprek aangaan en uiteindelijk klant worden. Een belangrijke online methode hiervoor is zoekmachine optimalisatie, SEO. Daarnaast zijn er verschillende netwerkclubs en websites die een belangrijke bijdrage leveren aan meer bezoekers. Bovendien is een belangrijk onderdeel het gebruik en de koppeling met social media.

2. De klantreis: de juiste informatie op de juiste plek

See Think Do Care Met Kaders

Vervolgens is het van groot belang of de juiste informatie op de juiste plek staat. Het is belangrijk om de klantreis hiervoor in beeld te brengen. Welke informatie wil uw klant in welke fase hebben? In een salesgesprek geven jullie ook andere informatie aan mensen die nog nooit van u gehoord hebben dan aan mensen die al overwegen om een nieuwe auto te kopen, of aan mensen die al weten dat ze een rode sportauto willen, maar alleen nog overwegen welk merk ze willen kopen.

3. Een goed design en beeldmateriaal

Werkwijze Spectatio

Daarnaast is het design en het beeldmateriaal van essentieel belang. Mensen bepalen slechts in enkele seconden of ze op een website blijven of niet. Het is daarom belangrijk om jullie website de uitstraling te geven die past bij jullie belangrijkste klanten. Dit heeft allemaal met de driehoek te maken van bedrijf, klant en techniek. De uitstraling van uw bedrijf moet passen bij uw bedrijf en uw belangrijkste klanten. Uw belangrijkste klanten moeten immers uw website bezoeken en blijven lezen. In het geval van een salesgesprek een afspraak maken en niet afhaken.

4. Goede en passende teksten

Nadat mensen uw website gevonden hebben en besloten hebben te blijven is het volgende van belang. Goede en passende teksten zijn van belang om mensen te overtuigen door te lezen en door te klikken en een gewenste actie te verrichten. Bijvoorbeeld het inschrijven voor een nieuwsbrief, een vraag te stellen via de chatfunctie of het contactformulier in te vullen. Op een natuurlijke manier moeten mensen verleid worden om het bovenstaande te doen. Een websitetekst moet als een persoonlijk gesprek aanvoelen.

5. Call to Action

Mensen gerichte acties laten verrichten doet u door het gebruik van Call To Actions. Elke website pagina heeft idealiter maximaal 1 CTA hebben. Het is een opvallende button met een activerende tekst erop, bijvoorbeeld: ‘bel nu’, ‘lees meteen’, of ‘meld u aan’. Uw website structuur ziet er idealiter zo uit dat u uw klant op de juiste manier door uw website loodst. Dit doet u aan de hand van uw bedrijfsprofiel, klantprofiel en klantreis. Afhankelijk van wat u wilt bereiken en uw doelgroep kunt u hiervoor optimaliseren. Dit is een krachtig middel om mensen op een positieve manier te helpen te vinden wat zij zoeken.

6. Klantbeleving

Om de klantbeleving op een website nog dichter bij een salesgesprek te brengen is een livechat een heel goede optie. Een chatfunctie op een website kan de conversie verhogen indien deze goed wordt ingezet. U kunt immers perfect inspelen op de vraag en de behoefte van de betreffende klant ook kunt u klanten actief U kunt duidelijk aangeven wanneer u online bent en wanneer niet. Bovendien kunt u inspelen op de behoefte en bezoekers actief benaderen. 

7. Het bijhouden van uw website

Wat daarnaast van belang is, dat u goed werkende links, juiste informatie en een goed werkend contactformulier heeft. Er is niets zo frustrerend voor klanten als links die niet werken. Het zit hem namelijk ook in details. 

Uw website als een 24/7 salesgesprek

Bij een goede website komen dus meerdere aspecten kijken. In dit artikel heb ik hier een aantal belangrijke zaken van belicht. Samenvattend komt het erop neer dat u uw website zoveel mogelijk moet inrichten als een salesgesprek. U moet de juiste boodschap, op het juiste moment en op de juiste plek vertellen. Als u dit goed voor elkaar heeft, werkt uw website zelfs harder voor u dan uw beste sales manager, uw website werkt immers 24 uur per dag 7 dagen in de week.

Wilt u weten hoe wij u hiermee kunnen helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op.